Mit allerførste minde om at købe tøj, er fra en shoppingtur med min mor. Jeg husker at butikken var kæmpestor, og der var bare meget tøj! Jeg var ca 4 år gammel, så alt var jo stort og overvældende😃

Mor gik rund i laaaang tid, og fandt en masse tøj som hun kunne lide. Derefter tog vi ind i prøverummet og alt blev afprøvet. Det tog endnu længere tid.

Men der skete så det som gør at jeg husker lige netop denne her dag! Der var nemlig en dreng i prøverummet ved siden af os, som rullede på gulvet og kiggede ind til os!!! Sådan en frækkert der skulle lure på nøgne kvinder! Og han var mindst lige så gammel som mig! Jeg tror altså jeg blev lidt traumatiseret over den der opførsel.

Da min mor endelig var færdig, betalte hun så for den ene kjole hun, købte, og så var det tid til en milkshake på cafeen😍

Og det er jo et meget typisk billede af hvordan vi shopper tøj i butikkerne.

  • Vi kigger rund på alt det smukke tøj der er.
  • Vælger ud fra hvad vi kan lide; farver, snit, stoffet, pris, osv.
  • Går ind i prøverummet og afprøver en masse.
  • Fravælger alt som ikke sidder lige i skabet.
  • Og hvis vi er heldige, så går vi derfra med en eller måske to ting.

Sådan en shopping tur kræver tre ting af os:

  1. at tage stilling til hvad vi kan lide i butikken
  2. at afprøve det
  3. at vælge hvad der skal med hjem baseret på afprøvning

Det er sådan vi har gjort det i alle årene. Det er sådan vores hjerne er tilpasset og programmeret. Det er det vi kender til.

Men nu er Internet-shopping kommet til! At købe tøj på internettet giver os hel masse nye muligheder og et meget bredere udvalg! Aldrig før har vi haft sådan et stort udvalg. Og vi elsker at kaste os ud i det og gå i gang med at shoppe😍

Fakta er dog, at internetshopping stiller nogle helt andre krav til os, end god gammeldags shopping i butikkerne. Selvfølgelig kan vi stadigvæk bare vælge alt hvad vi synes om, bestille det hjem, afprøve det, og returnere det vi ikke kan lide. Men i længden bliver det altså dyrt og besværligt med alt den retur frem og tilbage. For ikke mindst at tale om alle de trælse skuffelser vi får når tøjet igen ikke passer eller stoffet mærkes forkert.

Over den næste serie af blogindlæg vil jeg gerne se nærmere på hvad det kræver at shoppe online! En slags guide til at hjælpe dig med at træffe de bedste beslutninger ved online køb. Dette vil ikke sikre dig mod, at du ikke stadigvæk vil skulle returnere noget en gang i mellem, men det vil forhåbentlig hjælpe dig med at forstå dine behov, præferencer, og det der klæder dig bedst og dermed hjælpe dig med at vælge de rigtig styles.

Håber I vil følge med, og håber rigtig meget på jeres input hen ad vejen, for sådan bliver jeg også klogere.

Mange hilsner

Sara

Kommentarer

Marianne :

Jeg køber stort set kun tøj på nettet. Jeg har sådan 4-5 net shops jeg jævnligt kigger på for at se om der er nyt , jeg kigger også,på producenters sider så man kan se hvad der kommer fra dem . Jeg elsker mode og køber nok også mere end jeg har brug for ….
Jeg ved hvilke stoftyper jeg bedst kan lide og hvad jeg ikke kan lide så det er noget jeg kigger meget på når jeg shopper, så ved jeg ofte hvilke modeller der klæder mig bedst så det går jeg også efter. Feks er bukser med brede ben bare ikke pænt til mig , medmindre de bare er brede forneden. Og der er bare nogle overdele der ikke klæder en stor barm og så ærger man sig over det fordi stoffet er så smukt men man ved man ikke vil bruge den hvis man køber.
Mål på tøjet er meget vigtigt , jeg køber meget sjældent tøj uden mål medmindre det er et mærke jeg kender rigtigt godt i forvejen .
Og så er der live, det giver mulighed for at se hvordan tøjet sidder på modellerne og hvordan stoffet opfører sig. Feks bruger jeg stort set ikke Jersey overdele , jeg syntes man kan se alle buler og deller igennem .
Jeg køber det meste af mit tøj hos happy eve netop pga lives, der er mål på tøjet, kundeservice er super god, og stort udvalg .
Jeg kender til 3 tøj butikker der er lukket inden for det sidste år , hvor jeg handlede hvis jeg var i den by de lå . Og sjovt nok så var kendetegnene ved de pågældende butikker at de ikke gjorde nok ud af deres web shops, der var ikke mål på tøjet , og skrev man efter mål eller anden info gik der sommetider flere dage inden man fik svar, så det rakte min tålmodighed ikke til så finder jeg et sted der har bedre kundeservice. Og måske var det også en af grundene til at de butikker lukkede. Idag hvor man kan få alt på nettet så bliver de fysiske butikker nødt til at følge med tiden ellers mister de kunder.

Mvh Marianne

Jette:

Jeg køber alt mit tøj hos dig . Bortset fra levis jeans jeg køber på Zalando. Dette fordi du har mærker som Boheme og Mat som er svære at finde her i landet. Desuden har jeg mulighed for at købe luksus varer på delbetaling og det benytter jeg mig af. Men jeg har et loft på 4000kr jeg må afdrage. Jeg er overrasket over Anyday tilbyder op til 30000 kr . Du har en super web shop og får du mærker som Johnny was hjem ? Har købt en del i USA og er vild med det. Mvh jette

Lillian Larsen:

Hej Sara
Shoppe online er bare det bedste, jeg bryder mig ikke om at prøve tøj i prøverum og blive “kikket på af en super slank og smuk ekspedient “. Det er rart man kan prøve hjemme og ja det koster i fragt men det koster jo også køreturen ind til byen.
Jeg har set en del live fra forskellige plus size hjemmesider nogle er ok men din er den jeg bedst kan sammenligne mig med . De andre har næsten de samme tøjmærker og jeg må indrømme ser jeg en kjole eller andet hos de andre som jeg bare må eje, så tænker jeg lige hm gad vide om ikke Happyeve har den , som jeg gjorde med det sidste køb af en Studio kjole, jeg havde set den live hos curvii og købte den hos dig 😇

Kristin Pedersen:

Hei Sara
Så bra du skriver kjenner meg helt klart igjen i det du sier. Allerede er du veldig dyktig på beskrivelse av klærne du har i webshopen, .
Gleder meg til neste innlegg
Mvh Kristin

Skriv en kommentar

Bemærk venligst at, kommentarer skal godkendes inden de vises